William Parker / Joe Morris / Hamid Drake, Eloping with the Sun, 2002, Riti

Ewolucja tzw. "muzyki poszukującej", rozciągającej się, jak mniemam, od free improvisation, aż po elektroniczne preparacje, zatoczyła ostatnimi czasy koło, zwracając się ku własnym (i nie tylko) początkom, ku pierwocinom, archaicznym źródłom muzyki. Zwykle wiązało się to przede wszystkim (choć nie wyłącznie) z poszukiwaniem korzeni muzycznego transu i próbami wprowadzenia go w nowy kontekst kulturowy, pomiędzy zdobycze cywilizacji. Owocowało to, zwłaszcza na gruncie muzyki postindustrialnej, łączeniem archaicznych i egzotycznych struktur rytmicznych, często o obrzędowym rodowodzie, z możliwościami, jakie niesie cyfrowa postprodukcja, elektroniczne preparowanie instrumentów, modyfikacje brzmieniowe, operowanie taśmami etc. Wspomnijmy choćby tylko dokonania zoviet france, Rapoona czy nieodżałowanego Bryna Jonesa aka Muslimgauze. W tym kontekście szczególnie interesująco wypadają takie propozycje, które podejmują podobne poszukiwania, nie odwołując się przy tym do zdobyczy najnowszych technologii, ale bazując na umiejętnościach, doświadczeniu oraz wyobraźni muzyków, pozwalających im na podejmowanie, karkołomnych niekiedy, eskapad w dziewicze rejony archaicznej sztuki dźwięku. Tak właśnie dzieje się w przypadku omawianej tu płyty tria, znanego z rozlicznych projektów okołojazzowych i nie tylko... Jak słusznie zauważył ostatnio jeden z krytyków: William Parker i Hamid Drake tworzą wspólnie jedną z najbardziej progresywnych sekcji rytmicznych na współczesnej scenie muzycznej. W tym przypadku Drake obsługuje jednak wyłącznie perkusjonalia bliskowschodniego pochodzenia, Parker zaś - zintir, który, z grubsza rzecz ujmując, spełnia w tej muzyce funkcje analogiczne względem funkcji kontrabasu w jazzie. Obrazu całości dopełnia jeszcze Joe Morris, grający na banjo i banjouke, których brzmienia dalekie są jednak od ortodoksji, oscylując gdzieś między brzmieniem sitaru a gimbri. Myliłby się jednak ten, kto uznałby, że efektem takiego doboru instrumentów jest stylizowana muzyka arabska. Instrumentaliści improwizują bowiem, wnosząc do gry całe swoje doświadczenie zdobyte podczas współpracy z muzykami rozmaitych kultur i orientacji (od jazzu po etno). Jest to więc po prostu freely improvised music, tyle że wykonywana przy użyciu instrumentów pochodzących z zupełnie odmiennej tradycji muzycznej. Akcentem dominującym jest zaś programowa monotonia, objawiająca (nieoczekiwanie?) niezwykłą, hipnotyzującą moc tej muzyki. Z całą pewnością jest to pozycja obowiązkowa dla tych wszystkich, których intrygują ewentualne granice improwizacji i muzycznej wyobraźni.

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ The Liars - They Threw Us All In A Trench And Stuck A Monument On Top / Gern Blandsten 2001
+ The Black Dog - Genetically Modified / Hydrogen Dukebox 2003
+ Generation Aldi - Mini System / Dekathlon Records 2003
+ The Hafler Trio - Cleave: 9 Great Openings (Part The First) / Nextera CD
+ Innerstance Beatbox - All Little Boys / Wobblyhead 2003
+ Mouse On Mars - Rost Pocks / Too Pure 2003
+ Adult - Anxiety Always / Erstaz Audio 2003
+ Erase Errata - Other Animals / Troubleman Unlimited 2001
+ Job Karma - Ebola / Amplexus
+ Fanger & Schönwälder - Analog Overdose 2 (2 CD) / P & C 2003 Manikin Records
+ Vs_Price - Calin Minette / Expanding Records 2003
+ Am-Boy - Floridian / Wobblyhead 2003
+ Placebo - Slepping with Ghosts / EMI 2003
+ Magas - Friends Forever / Ersatz Audio 2003
+ Stephan Matthieu & Ekehard Ehlers - Heroin / Orthlorng Musork 2003
+ Audioslave - Audioslave / Epic / Interscope Records
+ Holger Czukay & U-She - The New Millenium / Fuenfundvierzig 2003
+ N.O.I.A. - s/t / Ersatz Audio 2003
+ Laika - Lost In Space / Too Pure 2003
+ Vader - Revelations / Metal Blade Rec.
+ Maximilian Hecker - Rose / Kitty-Yo 2003
>> William Parker / Joe Morris / Hamid Drake, Eloping with the Sun, 2002, Riti
+ Satyricon - Volcano / Capitol/EMI
+ Dälek - From Filthy Tongue of Gods and Griots / Ipecac Recordings
+ Sustainer - Cuantico / Italic 2003
+ Peter Kowald, Was Da Ist, 1995, FMP.
+ Massive Attack - 100th Window / EMI 2003
+ Boards of Canada - Twoism / Warp Records 2003
+ Falko Brocksieper - Hoax Deluxe / Sub-Static 2003
+ Neurosis - official bootleg.01.lyon.france.11.02.99 / Neurot 2002
+ Maciek  Szymczuk - Mik-Musik na fortepian, chór i orkiestrę / Mik Musik
+ Spiral Madness - Death & Roll (Promo CDR)
+ On And On / Sub-Static 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ konkurs rozwiązany