Peter Kowald, Was Da Ist, 1995, FMP.

Płyty przygotowane na instrument solo stanowią dla większości instrumentalistów pokusę nie do odparcia oraz wyzwanie szczególnego rodzaju. Kto wie czy nie w największym stopniu dotyczy to właśnie improwizatorów, którzy pragnienie samotnego zmierzenia się z instrumentem przekształcają nierzadko nie tylko w próbę sprawdzenia własnych możliwości, ale też wyznaczenia (istniejących?) granic improwizacji. I taka konfrontacja przynosi często dzieła ważne, pionierskie i zdumiewające inwencją, odwagą i bezkompromisowością w poszukiwaniu nowych dróg ekspresji muzycznej. Przypomnijmy w tym miejscu tylko pozycje tak niezwykłe jak Process and Reality Evana Parkera, Lace Dereka Baileya, The Death of Rare Bird Ymir Hansa Reichela, For Alto Anthonyego Braxtona, Tenor Joego McPhee, No Nothing Brötzmanna czy wreszcie Stories Milforda Gravesa, na perkusję solo. W tym nurcie mieści się także samotna, kontrabasowa podróż Petera Kowalda - jednego z najwybitniejszych basistów minionego stulecia oraz współtwórcy europejskiej sceny free improvisation. Was Da Ist to 23 krótkie utwory, w zasadzie zaś impresje, penetrujące możliwości, jakie oferuje kontrabas jako narzędzie improwizacji. Zdumiewający jest przy tym fakt, iż Kowaldowi udało się uniknąć zarówno błazenady efekciarskich popisów, jak i pokusy monotonii, choćby i programowej, która musi czaić się w trakcie samotnych eskapad w niezbadane rejony basowej improwizacji. Trudno oprzeć się wrażeniu, że podczas tych siedemdziesięciu minut Kowald nie gra ani jednego niepotrzebnego dźwięku. Efektem tego jest niewątpliwie medytacyjny charakter jego muzyki; medytacyjny - gdyż rodzi się ona z refleksji nad naturą i charakterem instrumentu, który artysta trzyma w rękach. Muzyka Kowalda jest zdecydowanie ponad (czy może poza?) stylistyczna i dlatego zapewne najpełniej i najgłębiej odbiera się ją na sposób czysto intuicyjny. Nic nam więc nie wyjaśni stwierdzenie, że utwór 14 ma charakter quasi-bluesowy, zaś wokaliza towarzysząca kompozycji 23 przypomina śpiewy wokalistów z Tuvy. Więcej już wynika być może z faktu, że utwór 10 nieodparcie przywodzi mi na myśl wstrząsające, finałowe sceny genialnego filmu Herzoga Woyzeck, choć nie jestem pewien dlaczego. Taka bowiem jest muzyka Kowalda trudna do określenia, ale głęboko osobista, autentyczna i piękna. Choć nie jest to piękno ani łatwe, ani banalne.

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ The Liars - They Threw Us All In A Trench And Stuck A Monument On Top / Gern Blandsten 2001
+ The Black Dog - Genetically Modified / Hydrogen Dukebox 2003
+ Generation Aldi - Mini System / Dekathlon Records 2003
+ The Hafler Trio - Cleave: 9 Great Openings (Part The First) / Nextera CD
+ Innerstance Beatbox - All Little Boys / Wobblyhead 2003
+ Mouse On Mars - Rost Pocks / Too Pure 2003
+ Adult - Anxiety Always / Erstaz Audio 2003
+ Erase Errata - Other Animals / Troubleman Unlimited 2001
+ Job Karma - Ebola / Amplexus
+ Fanger & Schönwälder - Analog Overdose 2 (2 CD) / P & C 2003 Manikin Records
+ Vs_Price - Calin Minette / Expanding Records 2003
+ Am-Boy - Floridian / Wobblyhead 2003
+ Placebo - Slepping with Ghosts / EMI 2003
+ Magas - Friends Forever / Ersatz Audio 2003
+ Stephan Matthieu & Ekehard Ehlers - Heroin / Orthlorng Musork 2003
+ Audioslave - Audioslave / Epic / Interscope Records
+ Holger Czukay & U-She - The New Millenium / Fuenfundvierzig 2003
+ N.O.I.A. - s/t / Ersatz Audio 2003
+ Laika - Lost In Space / Too Pure 2003
+ Vader - Revelations / Metal Blade Rec.
+ Maximilian Hecker - Rose / Kitty-Yo 2003
+ William Parker / Joe Morris / Hamid Drake, Eloping with the Sun, 2002, Riti
+ Satyricon - Volcano / Capitol/EMI
+ Dälek - From Filthy Tongue of Gods and Griots / Ipecac Recordings
+ Sustainer - Cuantico / Italic 2003
>> Peter Kowald, Was Da Ist, 1995, FMP.
+ Massive Attack - 100th Window / EMI 2003
+ Boards of Canada - Twoism / Warp Records 2003
+ Falko Brocksieper - Hoax Deluxe / Sub-Static 2003
+ Neurosis - official bootleg.01.lyon.france.11.02.99 / Neurot 2002
+ Maciek  Szymczuk - Mik-Musik na fortepian, chór i orkiestrę / Mik Musik
+ Spiral Madness - Death & Roll (Promo CDR)
+ On And On / Sub-Static 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ konkurs rozwiązany