Hedzoleh Soundz, Hedzoleh, Soundway Records 1973/2010
The Kussum Beat, Sweet Talks, Soundway Records 1974/2010


Dwie archiwalne płyty z Ghany przypomniane po latach przez Soundway Records przynoszą nam nieco informacji o rozmaitych obliczach afro-beatu, który krzewił się w krajach Czarnej Afryki po rozmaitymi postaciami - zainfekowany brzmieniem rock'n'rolla i improwizatorskim potencjałem jazzu. O ile jednak Nigeryjczycy za sprawą Feli oraz highlife time music dokonali swoistej fuzji elektrycznej ekspresji i tradycyjnych tematów etnicznych, zaś muzycy Zambii pogrążali się w plemiennych rytmach afro-funku - w Ghanie zdawała się dominować wizja swingującej, akustycznej world music, zrodzonej wprost z ludowych inspiracji i fascynacji "nowym brzmieniem" docierającym z Ameryki. Hedzoleh Sounds to zespół, który zasłynął w świecie jako odkrycie wyśmienitego trębacza z RPA, Hugha Masekeli patronującego koncertom i wydawnictwom płytowym tej improwizującej formacji wykonującej "kolomashie music", czyli zachodnioafrykańską muzykę taneczną. Hedzoleh to płyta oryginalnego składu grupy stworzonej przez Faisala Helwaniego - mniej tu jazzu, więcej czytelnych i oczywistych odwołań do muzycznej tradycji - otwartej jednak na improwizację. I jeśli albumy nagrane wespół z Masekelą rewolucjonizowały oblicze afro-jazzu, inspirując również artystów europejskich i amerykańskich, to muzyka z Hedzoleh bliższa jest bez wątpienia zachodnim wyobrażeniom o afrykańskiej muzyce etnicznej - ze wszystkimi, jasnymi i ciemnymi, stronami takiego stereotypu. Płyta Sweet Talks niezwykle popularnej w Ghanie grupy The Kussum Beat wypada w tym zestawieniu ciekawiej jako nie obciążona legendą Masekeli i chyba bardziej śmiała w jazzowej i rockowej (a więc zrodzonej z ducha okcydentalnego) reinterpretacji etnicznych kanonów. Obie zaś prezentują po prostu porcje soczystej muzyki o niezwykłej intensywności zrodzonej z prostej radości grania. Warto posłuchać.

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ The New Pornographers - Together
+ Ratatat - Lp 4
+ Przemysław Rudź - Cosmological Tales
+ Adam Pietruszko - The Anatomy Of Nuclear War
+ Aairria - Urbanisation
+ Deerhunter - Halcyon Digest
+ The Hundred In The Hands - The Hundred In The Hands
+ Antony And The Johnsons - Swanlights
+ Aloe Blacc - Good Things
+ Mystery Jets - Serotonin
+ !!! - Strange Weather - Isn't It?
+ Glasser - Ring
+ El Guincho - Pop Negro
+ PVT - Church With No Magic
+ Antony And The Johnsons - Thank You For Your Love EP
+ Blonde Redhead - Penny Sparkle
+ Horologium - A Handful Of Dust And Ashes
+ The Morning Benders - Big Echo
+ Perfume Genius - Learning
+ M.I.A. - Maya
+ Troum - Autopoiesis/Nahtscato
+ Giggs - Let Em Ave It
+ Synapsis - Materia
+ The National - High Violet
+ Nice Nice - Extra Wow
+ Delorean - Subiza
+ Haino/Kawabata/Yoshida - Live At Mission's
+ Jean-Claude Vannier - L'enfant assassin des mouches
+ The Ames Room - In
+ Mekanik Kommando - Shadow of a Rose
+ Brasil and The Gallowbrothers Band - In the Rain - in the Noise
+ Mirt - Handmade Man
+ The Magic Carpathians - Acousmatic Psychogeography
+ Monografie instrumentów karpackich vol. 1
+ Eugene Chadbourne/Greg Malcom - Jazz School
+ Arszyn/Duda - ŚĘ
+ Arszyn - Fon
>> Hedzoleh Soundz - Hedzoleh / The Kussum Beat - Sweet Talks
+ Les Rallizes Denudes - Blind Baby Has It's Mothers Eyes / Les Rallizes Denudes - Heavier Than A Death In The Family
+ The Giuseppi Logan Quintet - The Giuseppi Logan Quintet

- - - - - - - - -

+ Tomasz Stańko Quintet - Church of the Holy Trinity - Toronto - Part of Toronto Jazz Festival, June 28th, 2010
+ Martha Wainwright - Martha Wainwright sings Piaf - The Great Hall - Toronto - Part of Toronto Jazz Festival, June 25th, 2010
+ William Basinski, Neil Wiernik - The Music Gallery - Toronto, June 12th, 2010