Evanescence - "Fallen" / Epic / Sony Music

Ta muzyka, to emocje. Doskonały przejmujący głos Amy Lee, czyni dźwiękowe spustoszenia w sercach i duszach odbiorców. Słuchając "Fallen" Evanescence ma się wrażenie obcowania z absolutem. Pięknem i czystością w nieskażonej postaci. To płyta, która prostotą i nie schematycznym potraktowaniem stylistyki rockowej dociera do wnętrza słuchacza.

Całość "Fallen" to przede wszystkim głos Amy Lee. Kobiecy, powabny i czysty. Doskonale oddający charakter każdej kompozycji. Od otwierającego "Going Under" z lekkim pazurem, po fragmenty bardziej stonowane jak "My Immortal", czy "Hello". W każdym z utworów Lee przemyca część siebie. Część swojej kobiecości. Uwodzi słuchaczy głosem. Zatapia się w dźwięki i zawodzi, jak chociażby w końcówce "Haunted". Potrafi w znakomity sposób akcentować podniosłość, niezadowolenie, nostalgię. Wije się wokalnie i miota w "Taking Over Me". Wkłada w wokalizy mnóstwo wyczuwalnej pasji. Jest przy tym nieziemsko szczera i jak na kobietę przystało, kobieca. Eksploracjom Lee towarzyszą utwory o przepięknych liniach melodycznych. Proste, z chwytliwymi riffami. Całości dopełniają wyważone akcenty, dostępne dzięki współczesnej elektronice. Od strony produkcyjnej album poraża wręcz klarownością brzmienia i ogromem realizatorskiej pracy.

W żadnym wypadku nie można Evanescence zarzucić sztampy i popadania w schematy. To wprawdzie muzyka o bardzo szerokim targecie, jednak czasami nakładem fonograficznych kolosów zdarzają się takie właśnie cuda jak debiut Evanescence. Debiut, w którym główną rolę gra głos Amy Lee, bez którego obecności autor powyższego tekstu nie jest już w stanie normalnie funkcjonować.

Daniel Naborowski


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ V/A - Clicks & Cuts 2 (3CD); - Clicks & Cuts 3 (2CD) / Mille Plateaux 2003
+ Takeo Toyama - Hello 88 / Karaoke Kalk 2003
+ Skanfrom - Soothing Sounds For Robots / Genetic Recordings 2003
+ Nooncat - Under The Moon/Under The Sun / Treibstoff 2003
+ Nowe:le / Vivo 2003
+ Monobox - Molecule / Logistic Records 2003
+ Eons / F4F CDR
+ Lexaunculpt - The Blurring Of Trees / Planet Mu 2003
+ Anders Ilar - Everdom / Shitkatapult 2003
+ Fennesz - Endless Summer; Fennesz/O'Rourke/Rehberg - The Return of Fenn'O'Berg / Mego
+ Żegota - Namasté CrimethInc./Demon Box 2002
+ EL-P - Fantastic Damage - Definitive Jux 2002
+ Burnt By The Sun - Soundtrack To The Personal Revolution Relapse Records
+ Stoloff & Hopkinson - Trademark / Pause_2 2003
+ Signaldrift - Compass / Wobblyhead 2003
+ Stars Of The Lid: The Tired Sounds Of. - Kranky - 2 CD
+ Meanest Man Contest - Merit / Plug Research 2003
+ Kuchen Meets Mapstation - s/t / Karaoke Kalk 2003
+ Fantomas + Melvins Big Band - Millennium Monsterwork / Ipecac Recordings
+ DoF - If More Than Twenty People / Highpoint Lowlife 2003
+ Rene Breitbarth - Solar / Treibstoff 2003
+ Smyglyssna - We Can Fix It - Remixes / Vertical Form 2003
+ Mess - Mess / własny sumpt, 2002, CD
+ Nokturnal Mortum - Goat Horns, The End Records, 1998, CD
+ Apocalyptica - Reflections, Island Mercury, 2003, CD
+ Keiji Haino, I Said, This Is The Son Of Nihilism, 1996 Table Of The Elements
+ Radio Massacre International - Maelstrom/ Northern Echo Recordings CDR
+ Maladoror - She / Ipecac Recordings
>> Evanescence - Fallen / Epic / Sony Music
+ Routine Engine - Circuit For The Sound Ghosts  / F4F CDR
+ Opiate - Sometimes / Morr Music 2003
+ Aleph - Taśmy z dźwiękiem / Simple Logic Records; Stop - Paindeck / Simple Logic Records
+ Maps And Diagrams - Free Time / Pause_2
+ Kpt.Michi.Gan - Player, Player / Aesthetics 2003
+ Dub Traktor - More Or Less Mono / City Centre Offices 2003
+ Russell Mills - Pearl + Umbra / Bella Union 1999
+ Deadbeat - Wild Life Documentaries / Scape 2002
+ Kompilacja -Ascension / MyHouse CD
+ Horpyna - Hoca-Drała / Studio X, 2002

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ relacja z warszawskiego koncertu Naked City
+ sylwetka niemieckiej wytwórni EMD
+ relacja z festiwalu Muzyka Końca Œwiata
+ recenzja ksišżki Ucho jaka
+ relacja z koncertu Jarboe i Larsen