Monobox -"Molecule" / Logistic Records 2003
http://www.logisticrecords.com

Robert Hood jest jednym z pionierów muzyki techno. Zaczynał pod koniec lat 80., tworząc z kolektywem Underground Resistance podwaliny pod nowy gatunek. Wraz z rozpoczęciem solowej kariery zasłynął jako mistrz minimalistycznej odmiany techno. Jego debiutancki album dla berlińskiego Tresora - "Internal Empire" - jest już dziś klasykiem. Mimo zapewnienia sobie ważnego miejsca w historii gatunku, mistrz nie spoczął na laurach. Prowadzi własną firmę M-Plant oraz regularnie wydaje nowe płyty.
Najnowsza z nich - "Molecule" - firmowana szyldem Monobox, ukazała się nakładem paryskiej oficyny Logistic Records. Na krążku znajduje się muzyka, jakiej oczekujemy od Hooda. To krystalicznie czyste minimal techno o matematycznie wyliczonej strukturze. Składają się nań potężne bity, które tną powietrze niczym brzytwa, abstrakcyjna plątanina syntezatorowych akordów, zapętlone dźwięki o transowym charakterze i podskórny bas wprawiający w drżenie całe otoczenie. Pojawiają się tu również acidowe brzmienia ("The Construct"), metaliczne zgrzyty o industrialnej proweniencji ("Realm 2"), przetworzone cyfrowo ludzkie głosy ("Trade"), kosmiczne przestrzenie ("Realm 4") i psychodeliczne klimaty ("The Diamond Age"). Wszystko to zostaje wymieszane, wstrząśnięte i połączone w idealnie wyważonych proporcjach. Nie jest to jednak chłodna i wykalkulowana muzyka - Hood ożywia generowane dźwięki ludzkim tchnieniem. Nie brak na płycie emocji i uczuć - tworzą one mistyczną aurę, szczególnie wyraźną w eksperymentalnych, niemal ambientowych kompozycjach.
Tym właśnie charakteryzuje się techno z Detroit. Dla jego twórców muzyka jest nie tyle sposobem na dobrą zabawę, ale przede wszystkim pozawerbalnym sposobem duchowego porozumiewania się. Być może dlatego ich płyty są tak dobre.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ V/A - Clicks & Cuts 2 (3CD); - Clicks & Cuts 3 (2CD) / Mille Plateaux 2003
+ Takeo Toyama - Hello 88 / Karaoke Kalk 2003
+ Skanfrom - Soothing Sounds For Robots / Genetic Recordings 2003
+ Nooncat - Under The Moon/Under The Sun / Treibstoff 2003
+ Nowe:le / Vivo 2003
>> Monobox - Molecule / Logistic Records 2003
+ Eons / F4F CDR
+ Lexaunculpt - The Blurring Of Trees / Planet Mu 2003
+ Anders Ilar - Everdom / Shitkatapult 2003
+ Fennesz - Endless Summer; Fennesz/O'Rourke/Rehberg - The Return of Fenn'O'Berg / Mego
+ Żegota - Namasté CrimethInc./Demon Box 2002
+ EL-P - Fantastic Damage - Definitive Jux 2002
+ Burnt By The Sun - Soundtrack To The Personal Revolution Relapse Records
+ Stoloff & Hopkinson - Trademark / Pause_2 2003
+ Signaldrift - Compass / Wobblyhead 2003
+ Stars Of The Lid: The Tired Sounds Of. - Kranky - 2 CD
+ Meanest Man Contest - Merit / Plug Research 2003
+ Kuchen Meets Mapstation - s/t / Karaoke Kalk 2003
+ Fantomas + Melvins Big Band - Millennium Monsterwork / Ipecac Recordings
+ DoF - If More Than Twenty People / Highpoint Lowlife 2003
+ Rene Breitbarth - Solar / Treibstoff 2003
+ Smyglyssna - We Can Fix It - Remixes / Vertical Form 2003
+ Mess - Mess / własny sumpt, 2002, CD
+ Nokturnal Mortum - Goat Horns, The End Records, 1998, CD
+ Apocalyptica - Reflections, Island Mercury, 2003, CD
+ Keiji Haino, I Said, This Is The Son Of Nihilism, 1996 Table Of The Elements
+ Radio Massacre International - Maelstrom/ Northern Echo Recordings CDR
+ Maladoror - She / Ipecac Recordings
+ Evanescence - Fallen / Epic / Sony Music
+ Routine Engine - Circuit For The Sound Ghosts  / F4F CDR
+ Opiate - Sometimes / Morr Music 2003
+ Aleph - Taśmy z dźwiękiem / Simple Logic Records; Stop - Paindeck / Simple Logic Records
+ Maps And Diagrams - Free Time / Pause_2
+ Kpt.Michi.Gan - Player, Player / Aesthetics 2003
+ Dub Traktor - More Or Less Mono / City Centre Offices 2003
+ Russell Mills - Pearl + Umbra / Bella Union 1999
+ Deadbeat - Wild Life Documentaries / Scape 2002
+ Kompilacja -Ascension / MyHouse CD
+ Horpyna - Hoca-Drała / Studio X, 2002

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ relacja z warszawskiego koncertu Naked City
+ sylwetka niemieckiej wytwórni EMD
+ relacja z festiwalu Muzyka Końca Œwiata
+ recenzja ksišżki Ucho jaka
+ relacja z koncertu Jarboe i Larsen